prof. dr hab. Dominika Maison (Uniwersytet Warszawski)

Co jestem w stanie zrobić dla świata? O odpowiedzialności konsumenckiej w czasach zielonego ładu

Coraz więcej mówi się o odpowiedzialnej konsumpcji inicjowanej przez firmy (np. ESG, CSR), jak i przez samego konsumenta (segregacja śmieci, oszczędzanie energii, rezygnacja z pewnych rodzajów konsumpcji). Czy jednak współczesny polski konsument chce być odpowiedzialny i w jakim stopniu odpowiedzialność rzeczywiście determinuje jego preferencje, wybory i zachowania? Wystąpienie zostanie zilustrowane wieloma ilościowymi i jakościowymi badaniami prowadzonymi w Polsce i w innych krajach europejskich.

dr hab. inż. Krzysztof Zięba, prof. PG (Politechnika Gdańska)

Widmo krąży po świecie – widmo konsumpcjonizm…Konsumenci wszystkich krajów, łączcie się!

Konsumpcja – dobrobyt – szczęście, czyli wszystko ma swoje granice. Żyjemy w czasach bezprzykładnego dobrobytu, co potwierdza szereg danych statystycznych oraz – pewnym stopniu – obserwacja otoczenia gospodarczego i społecznego. Zdarzające się co pewien czas kryzysy gospodarczego zdają się potwierdzać, że oparcie wzrostu gospodarczego na indywidualnej konsumpcji jest fundamentem dalszej, nieprzerwanej poprawy dobrobytu. Dlaczego konsumpcja stała się tak ważna we współczesnym modelu gospodarczym i dlaczego jej dalszy wzrost może nie być możliwy? Czy upadek paradygmatu dobrobytu opartego na wzroście konsumpcji może – paradoksalnie – okazać się zbawienny dla ludzkości?